Het gaat hard in de online supermarkten wereld. Het aantal Nederlanders dat online boodschappen doet is de afgelopen 4 jaar bijna verdubbeld. In 2016 bestelden ongeveer 1,6 miljoen Nederlanders de boodschappen online, in 2019 waren dit al bijna 3 miljoen klanten! De online supermarkt zit dus flink in de lift, blijkt uit het uitgebreide onderzoek van Multiscope waarin zij 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd hebben voor de Smart Food Monitor. 

Steeds meer mensen bestellen de boodschappen online

Van alle Nederlanders heeft 21% in het afgelopen jaar besteld bij een online supermarkt. En uit het onderzoek blijkt dat het einde van de groei nog niet in zicht is. Meer dan één op de vier consumenten geeft aan om ook het komende jaar online boodschappen te gaan bestellen. Het blijkt vooral populair in de leeftijdsgroep 18- tot 49-jarigen. De 50-plussers bestellen veel minder de boodschappen online (13%), zo blijkt. 

Het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen en de tijdsbesparing die online boodschappen doen oplevert, zijn de belangrijkste motivaties voor een online supermarkt bestelling. 

De concurrentie-strijd blijft doorgaan

Er is al even een flinke concurrentie-strijd gaande en die blijkt nu alleen maar harder door te gaan. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de online shoppers de boodschappen bij de Albert Heijn doet, ondanks dat hierin een daling te zien is (-11%). Drieëntwintig procent shopt liever online bij de Jumbo en negen procent liever bij de PLUS. De allergrootste stijger blijkt Picnic (+21 procent) te zijn. Ondanks dat Picnic nog niet overal actief is (check hier het bezorggebied van Picnic), blijven zij enorm groeien.